Chapeau Dit is (g)een kast!

Zelf noemt de Limburgse kunstenaar Patrick Schols zijn kasten functionele objets d’art. Het ziet eruit als een kast, het is ook een kast, maar eigenlijk veel meer dan dat. Toegegeven, ze kunnen gebruikt worden als kast, maar ook als kunstobject in het interieur. Bij nadere bestudering zitten er allerlei verhalen achter.
Neem nou de hangkast. Als hermetisch gesloten kunstobject aan de muur maakt het een haast mediatieve indruk. Maar pas wanneer je het opent, ontvouwt zicht een verborgen wereld van lades, opbergvakjes en zelfs een uitklapbare schrijftafel. Om dit kunstobject nog geheimzinniger te maken is er een afbeelding, van Rubens’ schilderij van Adam en Eva prominent aanwezig. Je zou het dus veeleer een geheim kabinet kunnen noemen.
Of bekijk de kast waarin allerlei vormen zijn uitgesneden, opgevuld met wat op het eerste oog een rieten vlechtwerk lijkt. Maar dat is het niet! Trompe-l’oeil, ook hier vergist het oog zich. De uitgesneden vlakken zou je kunnen zien als een familiegeschiedenis, alleen ontbreken de portretten. Maar, wacht even… die uitsnedes lijken ook verdacht veel op de overbekende patronen van een biechtstoel. Zo krijgt ook deze kast een dubbele betekenis.
Een staande kast met allerlei uitsnedes doet denken aan de Toren van Babel. Een andere kast lijkt op een reuze Baboesjka. Schols’ inspiratiebronnen zijn zeer divers en onbegrensd. Een koffiekannetje of een suikerpot kunnen hem zomaar een idee voor een nieuwe kast opleveren. Hij is dan ook nog lang niet uitgekeken op zijn designobjecten.
Patrick Schols maakt unica’s. Zelfs als hij het zou willen, zou hij er niet in slagen om een replica te maken. Elke kast is uniek, resultaat van een fysiek zwaar werkproces van zo’n twee maanden. Monnikenwerk of op z’n Belgisch hard labeur, zou je het kunnen noemen. Zijn kasten zijn gemaakt van OSB-plaat, een soort spaanplaat, maar dan vele malen sterker. Hij past verschillende timmermanstechnieken toe, zoals verlijming, maar ook messing en groef, bekend van de in elkaar schuivende parketvloeren. Hij creëert vaak organische oervormen. aan de textuur kun je aflezen hoe ze zijn opgebouwd. Opvallend veel ronder vormen, waaraan zijn kasten een hoge aaibaarheidsfactor ontlenen. En dan te bedenken dat Patrick Schols ooit Cum Laude als schilder afstudeerde op de Maastrichtse Stadsacademie. Op zijn 37-ste gooide hij het roer om en ging als meubelontwerper aan de slag. Het werk van Patrick Schils is bij een selecte groep liefhebbers van designmeubels en architectuur inmiddels een begrip. Reportages over zijn werk stonden al in de Duitse Vogue, Architektur & Wohnen en in Eigen Huis & interieur. Tijdens de afgelopen TEFAF logeerde de Zuid-Afrikaanse galeriehouder / kunsthandelaar Deon Viljoen in Hotel / Galerie DIS, die de kasten exclusief voert. De man uit Kaapstad was zo gefascineerd door de eigenheid van het werk, dat hij zelf enkele objecten kocht. Met als doel deze werken op gerenommeerde kunstbeurzen in het buitenland onder de aandacht te brengen. Het zou zomaar de internationale doorbraak van Patrick Schols kunnen inluiden. De bijzondere kasten van Patrick Schols worden permanent geëxposeert bij Galerie DIS, Tafelstraat 28, Maastricht.